با ۱۰ ویژگی جدید اندروید ۱۱ آشنا شوید


گوگل امسال زودتر از همیشه اقدام به عرضه پیش‌نمایش اندروید ۱۱ کرده‌است. با ما همراه باشید تا با ده ویژگی جدید اندروید ۱۱ آشنا شوید

در چند سال گذشته گوگل به خط‌زمانی خود برای عرضه نسخه‌های جدید اندروید، پایبند بوده‌است. در اندروید ۹ و ۱۰، نخستین پیش‌نمایش‌های مخصوص توسعه‌دهندگان در مارس عرضه شده و تا عرضه نهایی در اوت یا سپتامبر، به‌روزرسانی شدند.

امسال گوگل پیش‌دستی کرده و پیش‌نمایش اولیه مخصوص توسعه‌دهندگان اندروید ۱۱ را زودتر از همیشه و در تاریخ ۱۹ فوریه عرضه کرده‌است.

اگرچه اندروید ۱۱ تا عرضه نهایی در ماه‌های آتی شاهد تغییرات بسیاری خواهد بود اما در این مقاله به ۱۰ قابلیت جدید سیستم‌عامل جدید گوگل در نسخه پیش‌نمایش خواهیم پرداخت.

فهرست
حباب‌های چت برای پیام‌رسان‌ها گفت‌وگو در بخش اعلانیه‌ها
ارسال تصاویر از اعلانیه‌ها  دسترسی‌های یک‌بارمصرف
 قطع لرزش‌ها هنگام استفاده از دوربین  پشتیبانی از گواهینامه دیجیتال رانندگی
 بهبودهایی در حافظه محصور (Scoped Storage)  سطح جدیدی از احراز هویت بیومتریک
 آمادگی برای 5G سازگاری بیشتر با نمایشگرهای آبشاری و دارای بریدگی

حباب‌های چت برای پیام‌رسان‌ها

bubbles

در پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۰ شاهد حباب‌های چت بودیم اما در عرضه نهایی آن خبری از آن‌ها نبود. حال اندروید ۱۱ به‌همراه این ویژگی عرضه‌شده و صبر کاربران به ثمر نشسته‌است.

با API جدید Bubbles برای اعلانیه‌ها، هر برنامه پیام‌رسانی می‌تواند از حباب‌ها برای دسترسی آسان‌تر به گفت‌وگوها بهره ببرد.

مشابه چیزی که در پیام‌رسان فیسبوک سال‌ها شاهد هستیم، Bubbles API حباب‌هایی را در اطراف صفحه به نمایش قرار داده که به کمک آن‌ها بدون نیاز به بازکردن اپلیکیشن پیام‌رسان، به‌راحتی گفت‌وگو کنید.

هنگامی که حبابی را لمس کنید، پیام‌های سابق و یک بخش برای ارسال پیام جدید مشاهده می‌کنید. برای دسترسی به تمام قابلیت‌ها و تنظیمات لازم به بازکردن اپلیکیشن خواهید داشت اما برای ارسال و دریافت پیام، حباب‌ها کار را بسیار آسان خواهند کرد.

گفت‌وگو در بخش اعلانیه‌ها

chat

اندروید ۱۱ قابلیتی جدید به‌نام «بخش مخصوص گفت‌وگو» در قسمت اعلانیه افزوده‌است.

با این قابلیت شما قادر به مشاهده گفت‌وگو فعلی خود در هر پیام‌رسانی در این بخش خواهید بود. مانند حباب‌ها، هدف این بخش نیز آسان‌تر کردن ارتباط با مخاطبان است.

این ویژگی در نگاه اول شاید نه چندان کاربردی به‌نظر برسد اما بهتر است قبل از قضاوت آن را امتحان کنیم.

ارسال تصاویر از اعلانیه‌ها

note 10 plus

آخرین تغییر مربوط به بخش پیام‌رسانی، مربوط به قابلیت ارسال تصاویر به‌طور مستقیم از بخش اعلانیه‌ها است.

اگر پیام‌رسان از کپی/پیست تصاویر پشتیبانی کند، می‌توانید بدون نیاز به بازکردن آن به‌طور مستقیم تصاویر را در آن ارسال کنید. این ویژگی نیز مانند دو قابلیت بالا بر بهبود کارایی و تسریع پیام‌رسانی تمرکز دارد.

در پیش‌نمایش اول توسعه‌دهندگان، می‌توانید تصاویر را از گوگل کروم در کیبورد گوگل ذخیره کرده و از آنجا پیست کنید.

دسترسی‌های یک‌بارمصرف

spotify

یکی از مهم‌ترین تغییرات اندروید ۱۰ دگرگونی بخش دسترسی‌های برنامه‌ها بود و گوگل در اندروید جدید نیز تغییری در این بخش اعمال کرده‌است. حال در اندروید می‌توانید دسترسی‌های خاصی را به‌طور یک‌بارمصرف به اپلیکیشن‌ها بدهید.

دسترسی‌های یک‌بارمصرف برای حساس‌ترین دسترسی‌ها (مکان، میکروفون و دوربین) و برای حفظ امنیت و حریم شخصی کاربران قابل استفاده است. اگر برنامه‌ای هرکدام از این دسترسی‌ها را بخواهد می‌توانید برای یک‌مرتبه به آن دسترسی دهید.

به محض خروج شما از برنامه، دسترسی هم منقضی شده و دفعه بعد نیاز به دسترسی مجدد برای استفاده از برنامه خواهید داشت.

قطع لرزش‌ها هنگام استفاده از دوربین

camera android 11

تا حالا شده که هنگام استفاده از برنامه دوربین حین تصویر یا فیلم‌برداری با لرزش گوشی برای یک اعلانیه مواجه شوید؟

گوگل در نسخه جدید اندروید برای این سناریو راه‌حلی اندیشیده و اندروید ۱۱، APIهای جدیدی برای بی‌صداکردن لرزش‌ها هنگام زنگ‌خوردن، آلارم‌ها و اعلانیه‌ها هنگام باز بودن برنامه دوربین دارد.

با این APIها می‌توانید تصاویر و ویدیوهایی عالی بدون هیچ‌گونه مزاحمتی ثبت کنید.

پشتیبانی از گواهینامه دیجیتال رانندگی

gpay

امروزه همه‌چیز در حال دیجیتال‌شدن است؛ از کارت‌های اعتباری گرفته تا بلیت‌ها. نیاز به حمل کیف‌پول فیزیکی با دیجیتال‌شدن گواهینامه و مدارک، تقریبا به صفر می‌رسد. در اندروید ۱۱، گام‌هایی برای دیجیتال‌شدن گواهینامه رانندگی برداشته‌شده‌ است.

این سیستم‌عامل هم‌اکنون از حافظه ذخیره‌سازی امن برای اسناد حساس هویتی از جمله لایسنس رانندگی موبایل ISO 18013-5 پشتیبانی می‌کند. از این استاندارد برای ایجاد گواهینامه‌های دیجیتال استفاده شده و پشتیبانی از این استاندارد به اندروید ۱۱ افزوده شده‌ است.

البته این بدین معنا نیست که بتوانید گواهینامه خود را در اندروید ۱۱ داشته باشید و از آن استفاده کنید. هنوز قوانین و مقررات بسیاری باید از سوی دولت تنظیم شود اما می‌توانید مطمئن باشید که زمان استفاده از گواهینامه دیجیتال، سیستم‌عامل شما از آن پشتیبانی خواهد کرد.

بهبودهایی در حافظه محصور (Scoped Storage)

اندروید / android

سال گذشته در اندروید ۱۰، گوگل انتقادات زیادی از سوی توسعه‌دهندگان برای دقت پایین خود در پیاده‌سازی حافظه محصور (scoped storage) دریافت کرد. فایده اصلی این حافظه عدم دسترسی نرم‌افزارهای نامطمئن به اطلاعات شخصی کاربر است.

استفاده از حافظه محصور  اگرچه نکته مثبتی برای کاربران است اما برای توسعه‌دهندگان بار سنگینی به‌همراه خواهد داشت.

گوگل درباره بهبودهای خود در حافظه محصور در اندروید ۱۱ می‌گوید:

ما به تلاش خود در ارتقا حفاظت از داده‌های کاربران در حافظه‌های خارجی و اپلیکیشن‌ها ادامه داده و بهبودهایی برای تسهیل در دریافت بازخوردها از توسعه‌دهندگان اعمال کرده‌ایم. این پیش‌نمایش شامل چندین بهبود بر ویژگی‌هایی است که ما سال گذشته در مراسم توسعه‌دهندگان اندروید معرفی کردیم. در به‌روزرسانی‌های بعدی منتظر بهبودهای بیشتر باشید.

سطح جدیدی از احراز هویت بیومتریک

بیومتریک / biometric

BiometricPrompt، رابط برنامه‌نویسی (API) اندروید برای تسهیل استفاده از حسگرهای اثرانگشت و دوربین برای تشخیص چهره است. امکان استفاده از احراز هویت بیومتریک به کمک این API ممکن می‌شود.

اندروید ۱۱ BiometricPrompt را با پشتیبانی از سه نوع احراز هویت متفاوت به سطح جدیدی وارد می‌کند. این به‌معنای امنیت بیشتر در احراز هویت بیومتریک بوده و حریم شخصی داده‌های بیومتریک شما را بهبود می‌بخشد.

گوگل همچنین BiometricPrompt را برای ادغام آسان‌تر با اپلیکیشن‌ها بهبود بخشیده و رابط کاربری تراکنشی بهتری برای آن ایجاد کرده‌است.

آمادگی برای 5G

5g

۲۰۱۹ سالی بود که شبکه 5G نخستین بار برای استفاده کاربران آغاز به کار کرد. در سال ۲۰۲۰ این استاندارد جدید گسترده‌تر و در اختیار کاربران بیشتری خواهد بود. اگرچه گوشی‌های مجهز به اندروید ۱۰ می‌توانستند به شبکه‌های 5G متصل شوند اما اندروید ۱۱ تغییراتی برای بهبود تجربه استفاده از این شبکه به‌همراه خواهد داشت.

مهم‌ترین این تغییرات Dynamic Meterdness API است که وظیفه بررسی اتصال نامحدود 5G را برعهده دارد. اگر دستگاه شما چنین اتصالی داشته باشد، قادر خواهید بود تا به ویدیوها و محتوای گرافیکی با رزولوشن بالاتری دسترسی داشته باشید.

Bandwidth Estimator API نیز در اندروید ۱۱ معرفی شده‌ است. اگرچه شاید هیچ‌گاه به کار ما نیاید اما این API نظارت بر سرعت دانلود و آپلود اتصال 5G را آسان‌تر می‌کند.

سازگاری بیشتر با نمایشگرهای آبشاری و دارای بریدگی

در چند سال گذشته انواع جدید و متفاوتی از صفحات نمایش را شاهد بوده‌ایم. بریدگی‌ها در صفحه‌نمایش، راه‌حل غول‌های موبایل به حذف حاشیه‌ها بوده‌است. این بریدگی‌ها به‌طور رسمی از اندروید ۹ پشتیبانی شدند.

حال گوگل در اندروید ۱۱، گوگل پشتیبانی از این صفحات نمایش را به بیشترین حد خود رسانیده‌است. تغییرات جدید گوگل به API موجود برای این صفحات اضافه خواهد شد اما گوگل API جدیدی در اندروید ۱۱ لحاظ کرده که به اپلیکیشن‌ها امکان استفاده از تمام صفحه‌نمایش را در نمایش‌گرهای آبشاری فراهم می‌آورد.

پشتیبانی از صفحات دارای بریدگی نخستین بار به اندروید ۹ اضافه شده‌بود و گوشی گوگل پیکسل ۳ XL همراه‌با صفحه دارای بریدگی عرضه شد. شاید پشتیبانی اندروید ۱۱ از صفحات آبشاری به‌معنای عرضه پیکسل ۵ با نمایش‌گری آبشاری باشد.

دیدگاه شما چیست؟ کدام یک از این تغییرات را کاربردی‌تر و هیجان‌انگیزتر می‌دانید؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران  به اشتراک بگذارید.

برچسب ها:

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی اطلس دیجیتال فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به آقای :علی زمانی(مدیر و موسس ) می‌باشد. Copyright © 2018
فروشگاه اینترنتی اطلس دیجیتال ، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین اطلس دیجیتال یکی بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور، اینک در آستانه‌ی چهارمین سال فعالیت، با گستره‌ای از کالاهای متنوع برای تمام اقشار جامعه و هر رده‌ی سنی، برای کاربران خود «تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی» را تداعی می‌کند. «ارسال سریع»، «ضمانت بهترین قیمت» و «تضمین اصل بودن کالا» سه اصل اولیه است که اطلس دیجیتال از نخستین روز تاسیس سعی کرده به آن پایبند باشد و با رعایت این سه اصل، هرسال، حوزه‌های تازه‌ای را در فروش کالا و خدمات، به دایره‌ی فعالیت خود افزوده است. گستره‌ای به وسعت کالاهای دیجیتال موبایل، تبلت و کتابخوان‌ها، لپ‌تاپ، کامپیوتر و لوازم جانبی، دوربین، صوتی و تصویری، ماشین‌های اداری و لوازم جانبی کالای دیجیتال لوازم برقی، آشپزخانه، سرو و پذیرایی، دکوراتیو، خواب و حمام، شست‌وشو و نظافت و ابزارساعت، ابزار سلامت از برندهای متنوع، متعدد و سرشناس جهانی همچون اپل، سونی، سامسونگ، ال‌جی، اچ‌پی، کانن، بوش، نایک، آدیداس، نیوا و ... اطلس دیجیتال

تمام پرداخت های اطلس دیجیتال به صورت کارت به کارت انجام میشود . با تشکر . رد کردن

خوش آمدید میهمان

ورود به سایت