بررسی آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس

  • نویسنده: علی زمانی
  • دسته بندی: نقدوبررسی
  • تاریخ ارسال: 05/10/2022

در سال های اخیر، آیفون های اپل تنها به استفاده بریدگی های تمام صفحه متکی بودند (بریدگی مستطیل سیاه رنگی که از زمان آیفون ایکس در بالای پرچمدارانش قرار داشت) که باعث انتقادهایی از سوی کاربران می شد. اپل تا حدودی دلیلش به این بود که Face ID به دوربین های پیچیده ای نیاز دارد که به راحتی نمی توان آنها را کوچک کرد. در همین حال، گوشی های اندرویدی یا از بریدگی‌های سوراخ‌دار استفاده کرده‌اند یا به دوربین‌های زیر صفحه‌نمایش رفته‌اند که با سنسور اثر انگشت درون صفحه‌ای همراه بود.

اپل در آیفون 14 پرو، بریدگی صفحه نمایش را کنار گذاشته و به جای آن از بریدگی قرصی برای قرار دادن دوربین‌های سلفی خود استفاده کرده است. این شرکت همچنین از نرم‌افزار و انیمیشن‌ها استفاده می‌کند تا  این بریدگی جدید را مفیدتر و بهتر از گوشی‌های اندرویدی نشان دهد. این بریدگی یا همان Dynamic Island تنها ارتقا در گوشی آیفون 14 پرو نیست. آیفون 14 پرو همچنین دارای یک سیستم دوربین 48 مگاپیکسلی و نمایشگرهای همیشه روشن است که به جای رابط کاربری ساده، کل صفحه قفل شما را نشان می دهد. SOS اضطراری را از طریق ماهواره‌ها اضافه کنید و حذف سینی سیم‌کارت فیزیکی و آیفون 14 پرو مانند ارتقاء قابل توجهی است. حال در ادامه نقد و بررسی، نگاهی دقیقی به دو گوشی آیفون 14 پرو و پرو مکس می اندازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

جدا از حفره‌های غول‌پیکر به شکل قرص، این دستگاه ها تفاوت چندانی با نسخه‌های قبلی خود ندارند. حتی این تفاوت در واقع نسبتاً جزئی است. وقتی دستگاه کاری انجام نمی‌دهد، جزیره پویا همچنان یک فضای خالی در بالای صفحه است. مدل های جدید 0.01 اینچ ضخیم تر و یک مو کوتاه تر از سال گذشته هستند. پرو کوچک‌تر نیز کمی اضافه وزن دارد؛ حدود 2 گرم.

 

مکس هنوز هم مانند یک آجر عظیم از تلفن است که اگر در حالی که در رختخواب مطالعه می‌کردید بیفتد، می‌تواند جمجمه شما را بشکند، اما اگر از مدل‌های قبلی استفاده کرده‌اید، می‌دانید که در چه چیزی هستید. از پشت، آیفون 13 پرو و 14 پرو اساساً یکسان به نظر می رسند و شما فقط می توانید با این واقعیت که دوربین های آخرین مدل کمی بزرگتر هستند، آنها را از هم تشخیص دهید.

زندگی در جزیره پویا

بیایید وانمود نکنیم که شکاف از بین رفته است. ممکن است دیگر از قاب بالایی امتداد نداشته باشد، اما بریدگی دوربین در اینجا بزرگتر از گوشی های اندرویدی است. هنگامی که هیچ اتفاقی در فضا نمی افتد، حفره همچنان آشکار است (به خصوص هنگام تماشای یک ویدیوی تمام صفحه). در واقع، وقتی بین آیفون 14 و پرو سوئیچ می کردیم، تفاوت زیادی متوجه نشدیم. با این حال، اپل با اطمینان از اینکه دوربین همیشه توسط نرم‌افزار استتار می‌شود، نه تنها یک تجربه تمام‌صفحه تقلبی ارائه می‌کند، بلکه به آن فضای مفیدی نیز می‌دهد.

برای مثال، وقتی یک تایمر را شروع می‌کنید یا آهنگی را پخش می‌کنید و برای رفتن به صفحه اصلی انگشت خود را به سمت بالا بکشید، یک انیمیشن برنامه را در حال پریدن به جزیره نشان می‌دهد. این فضا کمی کشیده می شود تا جایی برای ساعت یا جلد آلبوم در سمت چپ باز شود، در حالی که یک شمارش معکوس یا شکل موج رقصنده در سمت راست قرار دارد. روی جزیره ضربه بزنید و شما را به برنامه برمی گرداند. هنگامی که آن را به مدت طولانی لمس می کنید، کادر بیشتر باز شده تا کنترل‌های بیشتری نشان داده شود.

خیلی ساده‌تر یا سریع‌تر از کشیدن انگشت از بالا به پایین برای دسترسی به جعبه پخش نیست، اما حدس می‌زنیم از این طریق یک نشانگر آشکار وجود دارد که چیزی در حال رخ دادن است. انیمیشن‌ها در طول این تجربه نرم هستند و باعث می‌شوند همه چیز صیقلی و قابل تامل باشد. عرض اضافی جزیره هنگامی که چیزی در آن است باعث می شود مواردی مانند نماد اتصال سلولار از بین برود و نمادهای WiFi و باتری باقی بمانند.

Dynamic Island با اپلیکیشن هایی کار می‌کند که از Now Playing API، CallKit و Live Activities API معرفی‌شده در WWDC استفاده می‌کنند، بنابراین اکثر توسعه‌دهندگان مجبور نیستند کد خود را برای تطبیق با آن ویرایش کنند. در حال حاضر، فقط تماس‌های دریافتی در برنامه‌های شخص ثالثی که از CallKit استفاده می‌کنند، کنترل‌های بیشتری در جزیره پویا دارند. تماس‌های خروجی فقط یک نماد را نشان می‌دهند، اگرچه این مشکل در بروزرسانی نرم‌افزاری در اواخر سال جاری برطرف خواهد شد. Live Activities API نیز هنوز در دسترس نیست، اما توسعه دهندگان می توانند در اواخر امسال نیز از آن استفاده کنند.

اکثر اپلیکیشن ها قبلاً از ناحیه بریدگی در iOS اجتناب می‌کنند، اما هر از چند گاهی چیزی از بین می‌رود. به عنوان مثال، در تلگرام، بخشی از یک نشان آبی از بالای قرص بیرون می آید. هنگامی که چندین فعالیت همزمان انجام می شود، جزیره به دو قسمت تقسیم می شود و یک علامت تعجب افقی را تشکیل می دهد. به طور کلی، اعلان‌ها نیز تا حدودی مرتب‌تر به نظر می‌رسند، زیرا به جای جعبه شفافی که از بالا به داخل و خارج می‌چرخد، در یک فضای ثابت اتفاق می‌افتند. این واقعیت که یک جعبه سیاه با متن با فونت رنگارنگ است نیز دیدن آن را آسان‌تر می‌کند.

صفحه نمایش

اپل تغییر زیادی در رزولوشن صفحه نمایش آیفون 14 پرو و پرو مکس ایجاد نکرده است. همچنان یک پنل 6.1 اینچی و 6.7 اینچی Super Retina XDR را به ترتیب در مدل پرو و پرو مکس قرار داده که از ProMotion و نرخ تازه سازی تا 120 هرتز پشتیبانی می‌کنند. اگرچه هر دوی آن‌ها پیکسل‌های کمی بیشتر از مدل‌های قبلی خود دارند، پرو همچنان همان تراکم را در 460ppi ارائه داده، در حالیکه پرو مکس 2ppi بالاتر از قبل است.

اما اپل نمایشگرها را روشن تر کرده و آنها می توانند تا 2000 نیت در فضای باز و 1600 نیت در داخل خانه هنگام پخش ویدیوی HDR در اختیار قرار دهند. ما در خواندن چیزهای آیفون 14 پرو نسبت به 13 پرو کمی راحت تر بودیم، اگرچه تفاوت چندان قابل توجهی نیست.  در ظاهر، نمایشگر همیشه روشن (AOD) ممکن است تغییر بزرگی نباشد، اما کارهای زیادی انجام شده تا بدون پایین آمدن عمر باتری این قابلیت به خوبی کار کند.

 

AOD تنها با فرکانس 1 هرتز کار می کند و اپل نمایشگر LTPO (یا اکسید پلی کریستالی با دمای پایین) را بهبود بخشید تا مطمئن شود که گرافیک و رنگ ها همچنان خوب به نظر می رسند. همچنین یک منبع تغذیه کم جدید برای AOD و با یک پردازنده کمکی اختصاصی ساخته شده که بدون نیاز به فشار آوردن به پردازنده صفحه را به روز می کند. برای چیزهایی که به طور قابل پیش بینی تغییر می کنند، مانند ساعت یا شمارش معکوس، سیستم فریم ها را از قبل اجرا می کند و در صورت نیاز آنها را به AOD می دهد.

در نهایت، با استفاده از حسگر مجاورتی، که اکنون در پشت نمایشگر قرار دارد، AOD زمانی که انسداد را تشخیص می‌دهد خاموش می‌شود – مانند زمانی که گوشی خود را به سمت پایین می‌چرخانید یا آن را در کیف یا جیب خود می‌چسبانید. همچنین در حین فوکوس خواب، حالت کم مصرف یا زمانی که از CarPlay استفاده می‌کنید غیرفعال می‌شود، زیرا اپل معتقد است در آن زمان‌ها نیازی به دیدن AOD خود نخواهید داشت. در برخی سناریوهای دیگر، مانند زمانی که از دوربین تداومی در macOS استفاده می‌کنید یا اگر اپل واچ می‌پوشید و گوشی خود را ترک می‌کنید، AOD نیز خاموش می‌شود.

در حالی که گوشی های سامسونگ و پیکسل یک صفحه سیاه و سفید را به شما ارائه می دهند که فقط ساعت، تاریخ و آب و هوا را به همراه یک ردیف نماد نشانگر نشان می دهد، اپل در واقع صفحه قفل کامل شما را همراه با والپیپر و ویجت پشتیبانی می کند. به عنوان کسی که از پس‌زمینه شخصی‌سازی شده استفاده نمی‌کند، آن را یک مزیت بزرگ نمی‌دانم. اما مفید است که اپل به جای اینکه فقط نماد یک برنامه باشد، اعلان های واقعی را به شما نشان دهد. به هر حال، اگر نگران حریم خصوصی هستید، یا فقط این را دوست ندارید، می توانید AOD را در تنظیمات نمایش خاموش کنید.

تنظیمات SOS و eSIM اضطراری

همه آیفون‌های 14، چه پرو و چه غیر پرو، می‌توانند به ماهواره‌ها متصل شوند، بنابراین می‌توانید پیام‌های اضطراری را هنگامی که سیگنال‌های تلفن همراه یا وای‌فای در دسترس نیستند ارسال کنید. به لطف شتاب‌سنج جدید و ژیروسکوپ دامنه دینامیکی بالا، آنها همچنین می‌توانند تشخیص دهند که آیا در تشخیص تصادف شدید خودرو بوده‌اید یا خیر.

در همین حال، Emergency SOS از طریق ماهواره در ماه نوامبر در آمریکا منتشر می شود، بنابراین نتوانستیم آن را بررسی کنیم. اما بر اساس دمویی که در پی رویداد اپل گرفتیم، به نظر می رسد که کار می کند. ابتدا، زمانی که از شبکه‌های تلفن همراه و وای‌فای دور هستید، یک گرافیک SOS خواهید دید که به شما امکان می‌دهد تا بدانید که همچنان می‌توانید 911 (شماره اضطراری آمریکا) را شماره‌گیری کنید و آیفون از هر شبکه موجود دیگری برای برقراری تماس شما استفاده خواهد کرد.

 

اما زمانی که هیچکدام از این موارد در دسترس نیستند و می‌خواهید از SOS اضطراری از طریق ماهواره استفاده کنید، ابتدا باید از برنامه Phone برای شماره‌گیری 911 استفاده کنید. هنگامی که دستگاه قادر به اتصال نیست و در موقعیتی با دسترسی ماهواره ای قرار می گیرید (یعنی توسط ساختمان ها احاطه نشده اید و در بیابان با دید واضح از آسمان هستید)، اپل از شما می خواهد که از ارتباطات ماهواره ای استفاده کنید.

اگر تمرکز شما برای ارسال پیامک یا اتصال به ماهواره باشد، مجبور به شماره گیری 911 غیرممکن به نظر می رسد، اما اپل می خواهد که این ویژگی را بیشتر به عنوان پشتیبان برای تماس با خدمات اضطراری در نظر بگیرید. فقط زمانی که نمی توانید به شماره اضطراری وصل شوید، باید پیام های ماهواره ای را به عنوان یک بازگشت در نظر بگیرید.

در طول نسخه ی نمایشی، یکی از نمایندگان اپل نشان داد که هنگام برقراری ارتباط با یکی از این مراکز رله چگونه به نظر می رسد. پس از شکست در رسیدن به 911، آیفون 14 چند سوال چند گزینه ای را نشان داد که نماینده به سرعت به آنها پاسخ داد و شرایط و محیط آنها را توصیف کرد. سپس سیستم گزارشی را ارسال کرد که در آن وضعیت و عرض جغرافیایی و طول جغرافیایی موقعیت مکانی ما را خلاصه می کرد.

در حالی که آن پیام در حال ارسال بود، به نظر می‌رسید که آیفون 14 آزمایشی ما ارتباط خود را با ماهواره‌ای که ابتدا به آن وصل شده بود قطع کرد و باید منتظر می ماند تا دیگری برای ارسال گزارش تکمیل شود. وقتی این کار انجام شد، تلفن مکالمه‌ای را که در پیام‌ها با خدمات اضطراری شروع کرده بود، نشان داد. متن‌هایی که از طریق ماهواره ارسال می‌شد در حباب‌های خاکستری بودند، در حالی که پاسخ‌ها به رنگ سبز برگشتند. ابزار ارتباطات ماهواره ای همچنین می تواند در برنامه Find My برای به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی خود با خانواده و دوستان استفاده شود.

یکی دیگر از تغییرات آیفون 14 حذف سینی سیم کارت است. مدت‌هاست که احساس می‌کردیم دنیای بدون سیم‌کارت، دنیایی بدون درز است، و وقتی اپراتورهای سراسر جهان از آن پشتیبانی کنند، می‌توانیم راحت‌تر در سطح جهانی پرسه بزنیم. مشکل این است هنوز زیر ساخت آن به طور گسترده فعال نیست. ممکن است اپل برای خلاص شدن از سینی سیم کارت کمی زود دست به کار شده باشد، اما می تواند به اپراتورهای آمریکایی فشار لازم را برای اتخاذ این فرمت بدهد.

اپل از آیفون XR در سال 2018 پشتیبانی eSIM را ارائه کرده بود و به گفته شرکت رشد زیادی در پذیرش داشته است. با آیفون 13 سال گذشته، اپل شروع به استفاده از eSIM به عنوان روش اصلی فعال سازی در تمام فروشگاه های خرده فروشی آمریکا کرد. به طور کلی راه اندازی سرویس واحد بررسی ما حدود دو دقیقه به طور انجامید.

کیفیت دوربین

اپل در بخش دوربین نیز تغییرات بزرگی به وجود آورده و برای اولین بار در تاریخ، آیفونی با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی تولید کرده است. این به این معنی است که کاربران می‌توانند طیف وسیع‌تری از سبک‌های عکاسی را دنبال کرده و از وضوح بالای تصاویر ثبت شده لذت ببرند. علاوه‌بر‌این قابلیت‌هایی مانند کیفیت عکس در نور کم هم بهبود یافته است.

 

دوربین اصلی سری آیفون 14 پرو با ایجاد پیکسل‌های بزرگ‌تر می‌تواند تصاویر با کیفیتی را ثبت کند. تاثیر ترکیب پیکسل‌های بیشتر را می‌توان در بخش‌های مختلفی احساس کرد، اما یکی از بهترین آن‌ها توانایی ترکیب و هم سویی پیکسل‌ها برای خلق یک تصویر 12 مگاپیکسلی خواهد بود که جزئیات و کیفیت بهتری را ارائه می‌دهد.

بنابراین تصاویر 12 مگاپیکسلی ثبت‌شده با دوربین آیفون 14 پروها واضح‌تر از تصاویر 12 مگاپیکسلی آیفون‌های نسل قبل خواهند بود. همچنین بنا بر گفته‌های شرکت اپل، حالت عکس برداری در شب و نور کم هم دو برابر عملکرد بهتری خواهد داشت. دوربین های دیگر هم شامل سنسور اولترا واید 12 مگاپیکسلی با اندازه 13 میلی متر، دیافراگم f/2.2 و میدان دید 120 درجه و لنز تله فوتو با زوم 3 برابر 12 مگاپیکسلی با اندازه 77 میلی متر و دیافراگم f/2.8 می شود.

در بررسی آیفون 14 پرو و پرو مکس نیز هوشمند و سریع بودن دوربین در فوکوس تصاویر و تغییر بین ضبط ویدیو و عکاسی ثابت شده است که با توجه به قطعات داخلی پیشرفته، تعجبی ندارد. همچنین اپل توانسته است با استفاده از چیپست جدید A16 وضوح تصاویر خود را حتی در حالت زوم به صورت قابل توجهی افزایش بدهد. اپل می‌گوید که در این گوشی زوم دو برابر هم وجود خواهد داشت. در این حالت، گوشی بدون افت کیفیت و از طریق کراپ کردن حسگر 3 برابری، حد وسط یعنی بین زوم 1 برابر و 3 برابر را ارائه خواهد داد.

دوربین 48 مگاپیکسلی آیفون 14 پرو مکس با اندازه 1.9 میکرون در واقع بزرگ‌ترین سنسوری است که اپل تا به حال در یک گوشی قرار داده است. بنابراین با اینکه این سنسور، گوشی را ضخیم‌تر کرده، اما این مسئله باعث شده که نور لازم برای ثبت تصاویر بهتر فراهم شود. آیفون 14 پرو مکس در زمینه ضبط ویدیو نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد چرا که یک حالت سینمایی جدید به نام Action Mode به آن اضافه شده است که ویدیوهای روان‌تری را ثبت خواهد کرد.

به طور کلی، اکثر افرادی که آیفون 13 پرو و 14 پرو را با هم مقایسه می کنند، تفاوت عمده ای در کیفیت تصویر مشاهده نمی کنند. اما کاربران پیشرفته از توانایی عکاسی تصاویر 48 مگاپیکسلی در ProRaw قدردانی خواهند کرد که به آنها امکان می دهد جزئیات بیشتری را ثبت کنند.

بازده، کارایی و عمر باتری

همانطور که انتظار می رفت، آیفون 14 پرو و پرو مکس دستگاه هایی روان و تنظیم شده هستند که می توانند از پس هر کاری برآیند. تراشه جدید A16 Bionic اپل در حین پخش اسپاتیفای در پس‌زمینه در کنار تایمرهای همزمان، مسیریابی نقشه‌ها و موارد دیگر، سلفی‌های عظیم من را مدیریت می‌کند. A16 Bionic دارای 16 میلیارد ترانزیستور، 6 هسته‌ و 50 درصد پهنای باند حافظه بیشتر خواهد بود. ادعا می‌شود، پردازنده گوشی آیفون 14 پروها اپل قدرتمندترین تراشه گوشی هوشمند در جهان است که ظاهراً 40 درصد سریع‌تر از رقبا است.

 

بخش نرم‌افزاری این گوشی با وجود سیستم عامل جدید iOS 16 تکمیل می‌شود. این رابط کاربری از ویژگی‌های هیجان انگیزی مانند صفحه زمینه متفاوت، ویجت‌های جدید و قابل تنظیم، نمایش چند مرحله‌ای مسیرها و ویرایش یا حذف پیامک‌های ارسالی برخوردار است. همچنین آیفون 14 پرو با داشتن ویژگی‌هایی مانند تشخیص تصادف و Emergency SOS توانایی نجات کاربران را در شرایط اضطراری دارد.

در مدت کوتاهی که آیفون 14 پرو داشتیم، دستگاه گرم شد اما ناراحت کننده نبود، که بیش از آن چیزی است که برای پیکسل 6 پرو و آیفون 12 می توانیم بگوییم. آیفون 14 پرو مکس به لطف فناوری LTPO انرژی کمتری مصرف می‌کند. باتری گوشی آیفون 14 پرو و پرو مکس، مدت طولانی‌تری پر باقی می‌ماند و می‌تواند به مدت 29 ساعت پخش ویدیو داشته باشد.

برخلاف انتظارها، قابلیت شارژ سریع در این سری از آیفون تغییری نکرده و طبق ادعای این شرکت با استفاده از شارژر 20 واتی می‌توان شارژ آیفون 14 پرو را در مدت 30 دقیقه به 50 درصد رساند. درباره عمر باتری نیز اپل ادعا کرده است که این گوشی 23 ساعت پخش ویدیو بدون وقفه خواهد داشت که بسیار خوب به نظر می‌رسد.

جمع بندی

از نمای بیرون، آیفون 14 پرو و پرو مکس به غیر از جزیره پویا، تفاوت چشمگیری با مدل های قبلی خود ندارند. اما به لطف نمایشگر همیشه روشن و ویژگی‌های آمادگی در برابر بحران مانند تشخیص تصادف و SOS اضطراری، آیفون 14 پرو به طور بالقوه در شرایط پیش‌بینی نشده مفیدتر است. مطمئناً، بروزرسانی‌های دوربین کمتر از آنچه انتظار داشتم، اهمیت دارند. اما هرکسی که از یک گوشی قدیمی تر ارتقاء دهد، از آنچه اپل ارائه می دهد قدردانی خواهد کرد.

مزایا

  • نمایشگر مفید همیشه روشن
  • عمر باتری خوب با وجود AOD
  • جزیره پویا احساس نرمی می کند
  • راه اندازی آسان eSIM

معایب

  • USB-C ندارد
برچسب ها:

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی اطلس دیجیتال فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به آقای :علی زمانی(مدیر و موسس ) می‌باشد. Copyright © 2018
فروشگاه اینترنتی اطلس دیجیتال ، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین اطلس دیجیتال یکی بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور، اینک در آستانه‌ی چهارمین سال فعالیت، با گستره‌ای از کالاهای متنوع برای تمام اقشار جامعه و هر رده‌ی سنی، برای کاربران خود «تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی» را تداعی می‌کند. «ارسال سریع»، «ضمانت بهترین قیمت» و «تضمین اصل بودن کالا» سه اصل اولیه است که اطلس دیجیتال از نخستین روز تاسیس سعی کرده به آن پایبند باشد و با رعایت این سه اصل، هرسال، حوزه‌های تازه‌ای را در فروش کالا و خدمات، به دایره‌ی فعالیت خود افزوده است. گستره‌ای به وسعت کالاهای دیجیتال موبایل، تبلت و کتابخوان‌ها، لپ‌تاپ، کامپیوتر و لوازم جانبی، دوربین، صوتی و تصویری، ماشین‌های اداری و لوازم جانبی کالای دیجیتال لوازم برقی، آشپزخانه، سرو و پذیرایی، دکوراتیو، خواب و حمام، شست‌وشو و نظافت و ابزارساعت، ابزار سلامت از برندهای متنوع، متعدد و سرشناس جهانی همچون اپل، سونی، سامسونگ، ال‌جی، اچ‌پی، کانن، بوش، نایک، آدیداس، نیوا و ... اطلس دیجیتال

تمام پرداخت های اطلس دیجیتال به صورت کارت به کارت انجام میشود . با تشکر . رد کردن

خوش آمدید میهمان

ورود به سایت