بررسی مشخصات گوشی Poco F5 شیائومی

  • نویسنده: علی زمانی
  • دسته بندی: نقدوبررسی
  • تاریخ ارسال: 29/05/2023

بالاخره Poco F5 یکی از محبوب ترین گوشی های میان رده شیائومی به صورت رسمی بعد از معرفی و عرضه نسخه چین (با نام ردمی Note 12 Turbo) معرفی شد که یه پکیج جذاب از امکانات نزدیک به گوشی های پرچمدار با حدود نصف قیمت، یعنی در حدود 380 دلار رو در خودش جا داده و اومده که مچ اکثر رقبای خودش رو در این بازه بخوابونه و تبدیل به یکی از بهترین گوشی های میان رده (حداقل در بازار ایران) بشه! تا انتهای بررسی گوشی Poco F5 شیائومی همراه ما باشید.

بررسی طراحی شیائومی Poco F5

شیائومی برای گوشی Poco F5 از یه طراحی ساده ولی زیبا استفاده کرده و با اینکه خیلی تو چشم نیست و دیزاین خاصی نداره اما نوع طراحی بدنه باعث میشه پوکو اف 5 گوشی خوش دست و راحتی به حساب بیاد. قسمت پشتی به صورت تخت ساخته شده که با یه انحنای خیلی نرم به فریم متصل میشه تا توی دست بهتر قرار بگیره. قاب پشتی از یه پلاستیک شبیه به گلس ساخته شده که یه صیقل خیلی براقی خورده و هم خیلی راحت کثیف میشه و اثر انگشت روی باقی میمونه و هم خیلی ساده روش خط و خش میفته و بهتره که از قاب طلقی شفاف قرار گرفته توی جعبه برای محافظت بیشتر و حفظ ظاهر گوشی استفاده کنید. علاوه بر رنگ های مشکی و آبی یه رنگ سفید با یه سری طراحی های خاص که زمان حرکت در نور از سفید به سمت آبی متمایل میشه برای این گوشی در نظر گرفته و با اینکه برای همه سلیقه ها میتونه جذاب نباشه اما افراد خاص پسند حتما ازش لذت میبرن.

 

با اینکه بدنه از پلاستیک ساخته شده ولی خیلی حس ارزون و چیپ بودن نمیده و کیفیت ساخت مناسبی داره. بدنه با اینکه به نسبت نسل قبلی یه مقداری به خاطر افزایش حجم باتری ضخیم تر شده ولی هنوز با داشتن قطر 7.9 میلی متری گوشی نازکی به حساب میاد و به خاطر طراحی بدنه و وزن کم 181 گرمی خیلی راحت توی دست قرار میگیره و در استفاده طولانی مدت اذیت نمیکنه. پایین قاب پشتی لوگو Poco و 5G قرار داره.

 

شیائومی یه تغییر نسبتا اساسی توی ظاهر دوربین ها داده و به سمت طراحی سامسونگ رفته و به جای استفاده از یه جزیره جدا روی بدنه که لنزها درونش قرار میگیرن، از لنز های جدا و تکی استفاده کرده ولی نحوه قرار گیری اونها یه مقداری به گوشی های سری نوت 12 شباهت داره و از سه تا لنز تشکیل شده که به صورت مثلثی کنار هم قرار گرفتن. البته دو تا لنز خیلی اندازه بزرگتری دارند و بیرون زدگی نسبتا بیشتری دارند و به خاطر همین از یه فریم فلزی دور اونها استفاده شده تا هم ظاهر جذاب تری پیدا کنن و هم ازشون بهتر محافظت بشه. نوشته دوربین 64 مگاپیکسلی و فلش LED هم در طرفین لنز کوچیک ماکرو قرار گرفتن.

فریم گوشی از یه پلاستیک با صیقل مات شبیه به آلومینیوم ساخته شده که یه طراحی تخت و نسبتا تیزی داره و فقط یه خمیدگی خیلی ریز در قسمت هایی که به پنل جلویی و پشتی میرسه داره و باعث میشه توی دست بهتر قرار بگیره و راحت لیز نخوره. البته اگه خیلی یه دستی و از پایین گوشی رو نگه میدارید و استفاده میکنید میتونه در طولانی مدت انگشت دستتون رو از بین ببره! سمت راست دکمه های پاور و کم و زیاد کردن صدا قرار گرفته که خیلی حس خوبی موقع فشار دادن نمیدن و از پلاستیک ساخته شدن. حسگر اثر انگشت هم با دکمه پاور ترکیب شده و سرعت و دقت مناسبی داره. لبه راست خالیه، پایین گوشی پورت تایپ سی، میکروفون، اسپیکر و درگاه سیم کارت قرار داره که کارت حافظه جانبی نمی خوره. روی لبه بالایی جک 3.5 میلیمتری صدا، اسپیکر دوم، میکروفون و فرستنده مادون قرمز قرار گرفته.

 

شیائومی در بخش جلوی گوشی هم کم نذاشته و از یه صفحه نمایش با حاشیه خیلی کم استفاده کرده که باعث شده ظاهر گوشی هر چه بیشتر شبیه گوشی های پرچمدار و گرون قیمت به نظر برسه. حاشیه از هیچ سمتی بیشتر نیست و طراحان شیائومی خیلی به تقارن در این بخش اهمیت دادن. پانچ هول استفاده شده برای دوربین سلفی هم به نسبت کوچیکه و خیلی اذیت نمیکنه. برای محافظت در مقابل خط و خش شیائومی از گوریلا گلس 5 استفاده کرده و گواهی IP53 برای محافظت در مقابل پاشیدن ذرات آب و تا حدودی نفوذ ذرات گرد و غبار برای پوکو اف 5 استفاده شده.

به طور کلی در طراحی گوشی پوکو F5 زیبایی و ظرافت در حین سادگی لحاظ شده و باعث شده با یه گوشی ساده اما خوش دست و سبک طرف باشیم که هیچ نقطه ضعف و مشکلی در این بخش نداره.

 

بررسی صفحه نمایش گوشی شیائومی پوکو F5

صفحه نمایش 6.67 اینچی با پنل اولد و رزولوشن 1080 جزئیات خوب و زیادی به نمایش میذاره و با استفاده از قابلیت 12Bit امکان نمایش بیش از 68 میلیارد رنگ رو داره و تصاویر با کنتراست رنگی بالا و دقت بسیار خوبی نمایش میده. حاشیه خیلی کمی داره و حدود 89 درصد پنل جلویی رو نمایشگر تشکیل میده که باعث میشه استفاده از گوشی و تماشای فیلم یا بازی، حس استفاده از یه گوشی پرچمدار رو به شما بده و یکی از بهترین بخش های گوشی پوکو اف 5 به حساب میاد.

 

از قابلیت های دیگه این گوشی میشه به پشتیبانی از +HDR10 و دالبی ویژن اشاره کرده که باعث میشه موقع تماشای ویدیوهای با کیفیت توی یوتیوب یا برنامه های دیگه از کیفیت بالا و ترکیب رنگ جذابشون لذت ببرید. نرخ به روز رسانی 120 هرتزی و تاچ سمپلینگ 240 هرتزی تجربه سریع و روونی موقع کار با گوشی و یا بازی کردن به شما میده و پاسخ دهی مناسبی به دستورات شما داره. در تنظیمات میتونید از حالت خودکار نرخ به روز رسانی استفاده کنید که با توجه به نوع استفاده میتونه بین 60 هرتز و 120 هرتز سوییچ کنه.

اگه خیلی توی تاریکی و یا شب با گوشی کار میکنید، گوشی پوکو F5 با داشتن 1920Hz PWM باعث میشه پرش کمتری داشته باشه و با ارائه نور آبی کمرنگ در شب کمتر چشم های شما رو خسته میکنه. صفحه نمایش به خوبی میتونه در جاهای روشن و پر نور شما رو همراهی کنه و در حالت خودکار تا حدود 1000 نیت و در حالت دستی تا حدود 500 نیت افزایش پیدا میکنه.

 

مشخصات باتری شیائومی پوکو اف 5

شیائومی دیگه به خاطر زیبایی و طراحی از این بخش نزده و از یه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی برای گوشی F5 استفاده کرده که در کنار پردازنده با مصرف انرژی خوب و بهینه میتونه به راحتی یک روز رو در استفاده معمولی رو به سنگین کنار شما باشه و میتونه به طور معمول حدود 6.5 تا 7 ساعت به شما اسکرین تایم بده. شارژدهی گوشی به کل خوبه ولی یه مقداری از گوشی های میان رده امسال سامسونگ شارژدهی کمتری داره.

 

البته شیائومی توی بخش سرعت شارژ و آداپتور شارژ این عقب افتادگی رو کاملا جبران میکنه و با اینکه از آداپتور با توان خیلی بالا و فانتزی استفاده نمیکنه ولی آداپتور 67 واتی میتونه توی حدود 15 دقیقه 47 درصد گوشی رو شارژ کنه و شارژ کاملش حدود 50 دقیقه زمان میبره که عدد بسیار خوبی به حساب میاد. یه نکته مثبت دیگه که باعث برتری به نسبت گوشی های میان رده سامسونگ در این بخش میشه قرار گرفتن آداپتور داخل جعبه است و شما نیازی به پرداخت یه هزینه اضافه و جدا برای خرید شارژر ندارید.

 

بررسی عملکرد دوربین شیائومی Poco F5

شیائومی خیلی برای این بخش وقت و هزینه نذاشته و خیلی نمیشه در این مورد به شیائومی ایراد گرفت و در اکثر گوشی های میان رده برای کاهش هزینه تمام شده یه بخش باید فدای بقیه بشه و اینجا بخش دوربین با اینکه عملکرد مناسب و قابل قبولی داره ولی مثل بخش های دیگه خفن و اعجاب آور نیست و در حد و اندازه بازه قیمتی خودش عمل میکنه. شیائومی از همون دوربین های گوشی پوکو F4 اینجا استفاده کرده و سه تا لنز 64 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی اولترا واید و 2 مگاپیکسلی ماکرو بخش دوربین گوشی poco f5 رو تشکیل میدن.

 

با اینکه سنسور عوض نشده ولی کیفیت عکس های لنز اصلی به لطف پردازنده جدید و قوی کیفیت بهتری پیدا کردن. عکس ها جزئیات خوب، شارپنس بالا و دینامیک رنج وسیعی دارند. رنگ ها زنده گرفته میشن اما مثل نسل قبلی خیلی اغراق شده و مصنوعی نیستند و در این مورد کمی بهبود پیدا کردن. نویز حتی در محیط های بسته و داخلی خوبه و جزئیات کم نمیشه. در نور کم هم به خوبی میتونه عکس های با کیفیت خوب بگیره و فقط در نقطه های خیلی تاریک نویز زیادی دیده میشه. حالت نایت مود خیلی خوب نیست و به جای اینکه کیفیت عکس ها رو بهبود بده با دستکاری زیاد و حذف جزئیات باعث افزایش نویز و مصنوعی شدن عکس ها میشه.

لنز اولترا واید به نسبت قیمت جزئیات و شارپنس مناسبی داره و میتونه در شرایط نوری مناسب عکس هایی با جزئیات قابل قبول و دینامیک رنج مناسب میگیره. در مورد لنز ماکرو چیزی نگیم بهتره و مثل باقی سنسور های 2 مگاپیکسلی ماکرو بیشتر جنبه فانتزی داره و نمیتونه عکس های با کیفیتی ثبت کنه. در شرایط نوری مناسب عکس های پرتره با جزئیات و دیتیل مناسب و رنگ های واقعی گرفته میشه ولی رنگ پوست یه مقداری بی روح به نظر میرسه و با کاهش نور کیفیت بسیار کاهش پیدا میکنه. در تشخیص سوژه هم گاهی وقت ها خطا داره، بخصوص توی سوژه های سخت، ولی در کل میتونه عکس های مناسبی بگیره.

دوربین سلفی پسرفت کرده و از یه سنسور 16 مگاپیکسلی استفاده شده و با یه عملکرد معمولی طرفیم که جزئیات و شارپنس خوبی داره ولی رنگ ها خیلی خوب نیستند و یه مقداری عکس ها دون دون میشن.

گوشی Poco F5 میتونه با دوربین اصلی تا 4k و 30 فریم و 1080 تا 120 فریم میتونه فیلمبرداری کنه. یه حالت Steady video داره که شبیه به حالت سینماتیک مود اپل عمل میکنه و میتونید ویدیوهای در حالت حرکت و اکشن طوری بگیرید، ولی فقط رزولوشن 1080 رو داره. دوربین سلفی هم میتونه با رزولوشن 1080 و تا 60 فریم فیلمبرداری کنه. در کل کیفیت فیلم های گرفته شده خوبه و لرزشگیر دیجیتالی عملکرد مناسبی از خودش نشون میده.

مشخصات پردازشی و نرم افزار Xiaomi Poco F5

گوشی پوکو F5 از تراشه جدید و به روز اسنپدراگون +7 نسل 2 استفاده میکنه که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به اسنپدراگون 8 نسل 1 داره و به طور ساده و خلاصه سرعت هسته کمتر و پردازنده گرافیکی ضعیف تری به نسبت تراشه پرچمدار قدیمی اسنپدراگون داره و به همین خاطر عملکرد سخت افزاری این گوشی بسیار خوبه و تقریبا هیچ گوشی در این بازه قیمتی نمیتونه به گرد پای این گوشی برسه و به راحتی در این بخش از روی رقبا رد میشه. مشکلات دما و داغ شدن بیش از حد پردازنده 8 نسل 1 اینجا خیلی دیده نمیشه ولی با اینکه شیائومی از یه سیستم خنک کننده مناسب استفاده کرده در استفاده طولانی و سنگین افت قدرت تقریبا محسوسه و خیلی مناسب بازی کردن طولانی مدت و سنگین نیست. البته دما خیلی زیاد بالا نمیره و تا حدود 41 درجه میرسه که میشه گفت مناسبه و خیلی اذیت کننده نیست.

توی استفاده معمولی و روزمره همه چی به خوبی اجرا میشه و به لطف صفحه نمایش روون و با جزئیات یه تجربه راحت و بدون مشکل به شما میده. اکثر بازی های روز رو میتونه با گرافیک خوب و فریم بالا اجرا کنه و فقط توی بازی های خیلی سنگین تر مثل Genshin Impact یه مقداری از گوشی های پرچمدار عملکرد ضعیف تری داره و نمیتونه حدود 50 60 فریم به طور مستمر و در استفاده طولانی به شما بده ولی در اجرای بازی های پرطرفداری مثل Pubg و کالاف دیوتی موبایل هیچ مشکلی نداره و یه تجربه روون و جذاب میتونید با این گوشی داشته باشید.

بر خلاف نسخه عرضه شده توی چین یعنی ردمی نوت 12 توربو از حافظه های خیلی بالا و تخیلی خبری نیست و فقط توی دو نسخه با 256 گیگ حافظه ذخیره سازی از نوع UFS 3.1 و 8/12 گیگ رم عرضه میشه. شیائومی هم مثل اکثر برندها نسخه پایه 128 گیگی رو حذف کرده و یه مقداری گوشی رو گرونتر ولی با حافظه ذخیره سازی بیشتری عرضه کرده.

اندروید 13 و MIUI 14 برای پوکو روی این گوشی استفاده شده که یه تجربه نرم افزاری به روز به شما میده و شیائومی قول 2 سال آپدیت اندروید و 3 سال آپدیت امنیتی رو برای این گوشی داده. با اینکه از رابط کاربری نسخه پوکو MIUI 14 استفاده شده ولی در عمل تفاوت خاصی با گوشی های دیگه شیائومی نداره و فقط یه مقداری آیکون ها به اندروید خام شباهت پیدا کرده. قابلیت قفل کردن صفحه با دابل تپ روی صفحه خالی هم توی این نسخه MIUI انحصارا استفاده شده. در مورد امکانات شخصی سازی و ظاهر رابط کاربری خیلی تفاوت خاصی با نسخه های قبلی نداره و به خاطر نوع خاص عرضه امکانات و آپدیت های شیائومی که بعضی قابلیت ها رو مخصوص منطقه خاصی عرضه میکنه ممکنه بعضی قابلیت های جدید MIUI رو در آینده روی این گوشی عرضه نشه ولی در کل همون رابط کاربری آشنای قبلی اینجا دیده میشه و فقط مقداری نحوه مصرف رم بهتر شده و فضای کمتری از حافظه گوشی اشغال میشه و باگ ها و مشکلات کمتر شده و یه رابط کاربری روون تر و بهتر شده. برنامه های اضافه تبلیغاتی پیش فرض کمتر شده و میتونید تعداد بیشتری از این برنامه ها رو حذف کنید.

بررسی مشخصات اسپیکر شیائومی Poco F5

اسپیکر استریو استفاده شده بلندی صدای خیلی خوبی داره ولی صدا بالانس نیست. کیفیت صدا مناسبه و صداهای بالا و خواننده حتی در ولوم بالا هم به هم نمیریزه ولی بیس خوب نیست و صدای خیلی جذاب و عمیقی پخش نمیکنه. البته یه نکته مثبت برای این بازه قیمتی، قرار گرفتن جک 3.5 میلیمتری صداست و اگه کیفیت صدا خیلی براتون مهمه میتونید از هندزفری و یا هدست های با سیم خودتون به راحتی و بدون دردسر خاصی استفاده کنید.

آیا گوشی شیائومی Poco F5 ارزش خرید داره؟

گوشی پوکو F5 در اکثر زمینه های عملکرد خیلی خوبی داره، یه طراحی ساده ولی جذاب و خوش دست، صفحه نمایش با کیفیت و امکانات متنوع و ظاهر نزدیک به گوشی های پرچمدار. باتری با شارژدهی خوب و سرعت شارژ بالا و داشتن آداپتور شارژ توی جعبه. یه دوربین خوب که خیلی نسبت به سال قبل تغییری نکرده ولی به نسبت قیمت و باقی رقبا میتونه گلیم خودش رو از آب بکشه بیرون. یه اسپیکر با بلندی صدای خوب ولی بیس معمولی و در نهایت بزرگترین نقطه قوت این گوشی یعنی بخش پردازشی اون که به راحتی از همه رقبای خودش میتونه رد بشه و یه عملکرد عالی و نزدیک به گوشی های پرچمدار رو با نصف قیمت میتونه عرضه کنه و اگه اهل بازی با گوشی هستید ولی نمی خواید هزینه های گزاف برای یه گوشی گیمینگ بکنید و دنبال یه گوشی همه کاره با قدرت زیاد میگردید، گوشی شیائومی Poco F5 میتونه یه گزینه عالی و جذاب باشه.

البته در زمان نوشتن این بررسی (اوایل خرداد 1402) این گوشی تازه وارد بازار ایران شده و تو حدود قیمتی 24 میلیون قرار داره و احتمالا با افزایش موجودی قیمتش کاهش پیدا کنه ولی با توجه به قیمت دلاری گوشی های رقیب مثل سامسونگ A54 این گوشی تقریبا عملکرد یکسانی با میان رده سامسونگ داره ولی عملکرد پردازشی به مراتب بهتر و جذاب تره و در بقیه بخش ها به جز شارژدهی تجربه یکسان و نزدیکی به شما میده و اگه طرفدار سامسونگ و رابط کاربری One Ui نباشید، گوشی پوکو F5 یه گزینه قدرتمند با قیمت اقتصادیه که میتونه با حفظ قدرت چند سالی براتون کار کنه.

مشخصات Xiaomi Poco F5

Status Coming soon. Exp. release 2023, May

Announced 2023, May 09

بدنه

رنگ بندی Black, Blue, White

SIM IP53, dust and splash resistant

Build Glass front (Gorilla Glass 5), plastic back, plastic frame

Weight 181 g (6.38 oz)

Dimensions 161.1 x 75 x 7.9 mm (6.34 x 2.95 x 0.31 in)

صفحه نمایش

Protection Corning Gorilla Glass 5

Resolution 1080 x 2400 pixels, 20:9 ratio (~395 ppi density)

Size 6.67 inches, 107.4 cm2 (~88.9% screen-to-body ratio)

نوع AMOLED, 68B colors, Dolby Vision, HDR10+, 120Hz, 500 nits (typ), 1000 nits (peak)

باتری

Charging 67W wired, PD3, QC4, 100% in 46 min (advertised)

نوع Li-Po 5000 mAh, non-removable

دوربین اصلی

نوع دوربین Triple : 64 MP, f/1.8, (wide), 1/2″, 0.7m, PDAF, OIS 8 MP, f/2.2, 120 (ultrawide), 1/4″, 1.12m 2 MP, f/2.4, (macro)

ویدئو 4K@30fps, 1080p@30/60/120fps, gyro-EIS

ویژگی LED flash, HDR, panorama

دوربین سلفی

نوع دوربین Single : 16 MP, f/2.5, (wide)

ویدئو 1080p@30/60fps

پردازنده و سخت افزار

Internal UFS 3.1

Card slot No

CPU Octa-core (1×2.91 GHz Cortex-X2 & 3×2.49 GHz Cortex-A710 & 4×1.8 GHz Cortex-A510)

GPU Adreno 725

Chipset Qualcomm SM7475-AB Snapdragon 7+ Gen 2 (4 nm)

مشخصات نرم افزاری

OS Android 13, MIUI 14 for POCO

ویژگی ها

Sensors Fingerprint (side-mounted), accelerometer, gyro, proximity, compass

صدا

3.5mm jack 24-bit/192kHz audio

بلندگو Yes, with stereo speakers

شبکه ها ارتباطی

5G bands 1, 3, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 77, 78 SA/NSA

2G bands GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2

Technology GSM / HSPA / LTE / 5G

3G bands HSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100

Speed HSPA, LTE-A (CA), 5G

4G bands 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41, 66

سایر مشخصات

Positioning GPS (L1), GLONASS (G1), BDS (B1I), GALILEO (E1), QZSS (L1)

Infrared port Yes

USB USB Type-C 2.0, OTG

Radio No

NFC Yes (market/region dependent)

Bluetooth 5.3, A2DP, LE

WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6, dual-band

تست ها

بلندگو -24.3 LUFS (Very good)

Battery life Endurance rating 118h

Camera Photo / Video

Display Contrast ratio: Infinite (nominal)

Performance AnTuTu: 931174 (v9) GeekBench: 3939 (v5.1), 4348 (v6) GFXBench: 66fps (ES 3.1 onscreen)

سایر

Price About 350 EUR

Models 23049PCD8G

برچسب ها:

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی اطلس دیجیتال فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به آقای :علی زمانی(مدیر و موسس ) می‌باشد. Copyright © 2018
فروشگاه اینترنتی اطلس دیجیتال ، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین اطلس دیجیتال یکی بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور، اینک در آستانه‌ی چهارمین سال فعالیت، با گستره‌ای از کالاهای متنوع برای تمام اقشار جامعه و هر رده‌ی سنی، برای کاربران خود «تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی» را تداعی می‌کند. «ارسال سریع»، «ضمانت بهترین قیمت» و «تضمین اصل بودن کالا» سه اصل اولیه است که اطلس دیجیتال از نخستین روز تاسیس سعی کرده به آن پایبند باشد و با رعایت این سه اصل، هرسال، حوزه‌های تازه‌ای را در فروش کالا و خدمات، به دایره‌ی فعالیت خود افزوده است. گستره‌ای به وسعت کالاهای دیجیتال موبایل، تبلت و کتابخوان‌ها، لپ‌تاپ، کامپیوتر و لوازم جانبی، دوربین، صوتی و تصویری، ماشین‌های اداری و لوازم جانبی کالای دیجیتال لوازم برقی، آشپزخانه، سرو و پذیرایی، دکوراتیو، خواب و حمام، شست‌وشو و نظافت و ابزارساعت، ابزار سلامت از برندهای متنوع، متعدد و سرشناس جهانی همچون اپل، سونی، سامسونگ، ال‌جی، اچ‌پی، کانن، بوش، نایک، آدیداس، نیوا و ... اطلس دیجیتال

تمام پرداخت های اطلس دیجیتال به صورت کارت به کارت انجام میشود . با تشکر . رد کردن

خوش آمدید میهمان

ورود به سایت